Dyskusyjne kluby edukacyjne
Temat: Mam swoje prawa!
Prawa a przywileje, co dorośli mogą nam kazać, do czego nie wolno nikogo zmuszać, kiedy moi koledzy naruszają moje prawa, co wtedy robić.
Książka porusza temat przemocy dzieci wobec dzieci. Wyjaśnia mechanizm grupowej zmowy milczenia, który prowadzi do chronienia dręczyciela przez klasę. Mechanizm ten powoduje, ze dorośli stają się bezradni i zaklęty krąg niemocy się zamyka. Dzieci czują się osamotnione i zależne od dręczyciela. On sam nie ponosi konsekwencji własnych działań, pomimo że krzywdzi innych. Książka pokazuje, na czym polega dręczenie, kim jest dręczyciel, kim jego ofiara i co robić, żeby powstrzymać takie zachowania dzieci.
Temat: Gdy zmienia się rodzina...
Co z moimi prawami, gdy wszystko wokół się zmienia.
Ta książka uzmysławia dzieciom, jakie są ich prawa, obowiązki i przywileje. O niektórych zapewne wiedzą, niektóre dopiero poznają dzięki tej książce. Ważne, aby zrozumiały. Dlatego pisarki – Anna Czerwińska-Rydel i Renata Piątkowska – stawiają na sytuacyjne przedstawienie kolejnych reguł znanych z Konwencji o Prawach Dziecka. Tłumaczą je cierpliwie ustami bohaterów – rodziców, dziadków, znajomych pań z ławeczki w parku. Wiele z opisanych historii nie wymaga pointy – ta nasuwa się małemu czytelnikowi sama. I to ogromny atut tej książki.
Drogi nauczycielu, łam schematy, zerwij z codzienną rutyną! Jak? Wykorzystaj materiały z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji przygotowane specjalnie dla Ciebie w ramach kampanii Ja czytam!
Podręcznikowy Zestaw Inspiracji to podręczniki do różnych przedmiotów i specjalnie do nich przygotowane zestawy zadań, karty pracy, porady dla nauczycieli oraz teksty. Można je stosować na lekcji i podczas spotkań w DKE.
Wszystkie materiały łączą się z podstawą programową. Korzystanie z nich jest więc nie tylko urozmaiceniem lekcji, umożliwia też realizację założonego programu nauczania.
Jak korzystać z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji?
UWAGA! Wszystkie materiały dostępne są po zalogowaniu!
Zadania angażują uczniów do działania, co pozwala wzmocnić w nich przekonanie, że czytanie to nie tylko szkolny obowiązek, lecz także przyjemność i niezawodny sposób na zrozumienie otaczającego nas świata, innych ludzi i samych siebie. Czytanie to sprawdzony sposób na rozwój – odkrywanie swojej osobowości, poszerzanie horyzontów i budowanie opinii. Sam udział w zadaniach sprzyja nawiązywaniu i rozwijaniu relacji pomiędzy uczniami – uczestnikami dyskusji i angażującymi się we wspólne projekty, oraz pomiędzy uczniami a nauczycielem.
Spis materiałów do ścieżki Bezpieczeństwo:
Zadania |
Dodatki i karty pracy do zadań |
Agresja powstrzymywana | Załącznik 3 - Definicja |
Pogromcy mitów | Załącznik 1 - Zasady gry „Kiedy się urodziłem” Załącznik 2 - Definicja dyskusji oksfordzkiej |
Patrzę i reaguję | Załącznik 6 - Krzyżówka |
Temat: Z rodziną najbezpieczniej
Kiedy czujemy się bezpiecznie, a kiedy nie? Czy rodzina daje nam poczucie bezpieczeństwa?
„Dynastia Miziołków” to pamiętnik chłopca w wieku szkolnym, który pisze o swojej niezwykłej rodzinie, szkole i kolegach. Jego rodziców – nazywanych przez dzieci Mamiszonem i Papiszonem – na pewno nie można zaliczyć do „nudziarzy”. Pełna energii, ciekawa świata mama ciągle próbuje nowych rzeczy: zapisuje się na kurs medytacji, który wkrótce zamienia na ćwiczenia na siłowni, te zaś porzuca dla nauki gry na mandolinie. Przez jakiś czas wraz z ekologami manifestującym w obronie wielorybów. W końcu zostaje pisarką. Jej przeciwieństwem jest tata – zamyślony, na ogół ze stoickim spokojem znosi kolejne zwariowane pomysły żony. Miziołek ma dwie młodsze siostry: Kaszydło i Małego Potwora – dzięki nim nigdy się nie nudzi.
Chłopiec nie pomija w swoim pamiętniku przygód ze szkoły i podwórka, przeżywanych razem z kolegami Fifą i Piromanem. Opowiada o nauce, z którą całkiem nieźle sobie radzi, choć zdarza mu się dostać jedynkę. Uwagę Miziołka zaprząta zresztą nie tylko zdobywanie wiedzy, lecz także koleżanka z klasy Beata – nie dość że bardzo ładna, to jeszcze wysportowana.
Joanna Olech stworzyła pełną domowego ciepła i jednocześnie skrzącą się dowcipem historię rodziny, która mogłaby mieszkać obok nas.
Temat: Zmiana bywa smutna…
Jak się czujesz, gdy coś zmienia, czy lubisz to i dlaczego?
Pogodne i optymistyczne opowiadania, które pomogą w rozmowach z dziećmi o stracie, tęsknocie, zwalczaniu lęków i chorowaniu.
Temat: Zmiana bywa smutna
Jak zmienił się świat od czasów Korczaka, jak zmieniły się relacje dorosłych z dziećmi.
O Januszu Korczaku wiemy wiele i niewiele. Szczególnie dużo uwagi poświęcamy Jego ostatniej drodze i w tym świetle często określamy Jego wartość jako wychowawcy i człowieka. To trochę krzywdzące, bo na zdumiewającą postać Janusza Korczaka składa się nie tylko Jego ostatnia i ostateczna zarazem decyzja. Człowiek, którym był Janusz Korczak, a wcześniej Henryk Goldszmit, to znacznie więcej. I właśnie to "więcej" tak mnie urzekło, gdy pisałam moją powieść dla dzieci, której nadałam tytuł "Po drugiej stronie okna". Szukając klucza do postaci Starego Doktora zauważyłam, że w Jego życiu niezwykle konsekwentnie przeplata się motyw okna. "Mój dziadek był szklarzem" - pisze Korczak w Pamiętniku. - "Szkło to ciepło i światło" - dodaje. W innym miejscu zaznacza: "Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło - zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności - otwarte okno".
Temat: Czy trzeba się bać tego, czego nie znamy?
Dlaczego boimy się niektórych zwierząt/ludzi/rzeczy? Czy wygląd może odstraszać? Czy przełamanie naszych lęków może otworzyć nas na piękne doznania?
Bohaterem tej książki jest znalezione w ogródku, na wpół dzikie, puchate zwierzątko. Z początku budzi strach i niechęć, jednak po bliższym poznaniu okazuje się niezwykłą istotką – ciekawską jak dziecko, radosną, chętną do nauki i zabawy. Zadziwia mądrością, z której korzysta cała rodzina. Wzrusza, kiedy okazuje swoje przywiązanie. Czego można się nauczyć od małego szczurka? Czy można się z nim zaprzyjaźnić?
Opowieść o szczurku podnosi na duchu i przełamuje uprzedzenia!
Temat: Przygody zaczynają się od marzeń!
Po co są nam wyzwania? Dlaczego należy pokonywać przeciwności losu? Dlaczego nie należy się łatwo zrażać? Dlaczego w życiu tak ważna jest pogoda ducha?
Jakim dzieckiem był wielki podróżnik? Czy różnił się od rówieśników? Co popchnęło go ku kolejnym wyprawom i spowodowało, że wciąż sprawdza granice ludzkiej wytrzymałości?
Marek Kamiński z werwą i humorem opowiada o swoim codziennym życiu w domu i szkole oraz o przygodach, jakie go spotkały, kiedy wychowywał się w niewielkim mieście, Połczynie Zdroju. Ta inspirująca książka z pewnością zachwyci dzieci i zachęci je rozmyślań, co w ich życiu jest ważne i jakim człowiekiem chciałyby zostać w przyszłości. To pierwsza z serii książek napisanych przez wielkich ludzi o ich dzieciństwie. Mali czytelnicy dowiedzą się, że byli oni takimi samymi dziećmi jak wszystkie, ale mieli wielkie marzenia...
Temat: Takie są moje granice!
Czemu warto stawiać granice, dlaczego to ważne dla mnie, dla mojej rodziny oraz szkoły.
Nasze dzieci mają dzisiaj o wiele więcej zabawek niż my w ich wieku, ale czy mniej problemów? W tych pełnych humoru bajkach z łatwością odnajdziemy ślady baśni klasycznych, ale również - jakże bliską nam rzeczywistość. Rozwód u państwa Żabickich; wredny wilk z VI B prześladujący ufnych pierwszaków; presja pięknego wyglądu, która pyzatej królewnie odbiera radość życia; sławna dzięki mediom, choć samotna Roszpunka; trzy świnki-akwizytorki, wymuszające na zagubionym wilku zupełnie mu niepotrzebne potrzeby; mama w roli Kopciuszka. Skąd my to znamy…? Mówiąc o współczesnych problemach, historie te opowiadają jednocześnie o potrzebie akceptacji i miłości, która jest niezmienna od wieków. Czasy się zmieniają, bajki się zmieniają, a tęsknota za byciem kochanym – nie. Te bajki dodają otuchy, uczą prawdziwych wartości i rozwijają inteligencję emocjonalną. Warto je przeczytać razem z dziećmi! Gorąco polecam – rekomenduje Katarzyna Miller, psychoterapeutka i felietonistka „Zwierciadła”.
Temat: Chronię siebie, nie raniąc innych
Oni nie mają racji – czemu, jak przekonuję do swoich racji, po co do nich przekonuję, jaki jest sens bezpiecznej dyskusji.
Jak to jest, że opowieści Jolki można słuchać godzinami? Dlaczego tylko Bartek potrafi z nauczycielami załatwić każdą sprawę? I co sprawia, że czasem nawet rodzice dają się do czegoś przekonać?
To magia! Ty też możesz nauczyć się, jak przekonać innych do swojej racji, jak pokonać stres przed występem, jak zabawić kogoś rozmową, a nie zagadać na śmierć! Taką magię znali już ludzie w starożytności, a dzisiaj – studiują ją menadżerowie, twórcy reklam, politycy. Ta magia – to magia retoryki! A ta książka – to twój do niej klucz!
Chmurka, mała Polka, nie rozumie, dlaczego musi mieszkać na Syberii. I co to znaczy, że są wysiedleńcami. Ale to nic. Ma tu przecież przyjaciela Ilię, ukochanego kota Katafieja, codzienne figle na śniegu i przesiadywanie w ciepłej obórce. Nie boi się szczurów, które odwiedzają ich izbę co noc – są takie zabawne! A wiersze, których uczy się w szkole – krasiwe i melodyjne. Chmurce – Ani ciężko zrozumieć, dlaczego babcia za nimi nie przepada i uparcie przypomina o dalekiej Polsce. Czy kiedyś tam wrócą?
Drogi nauczycielu, łam schematy, zerwij z codzienną rutyną! Jak? Wykorzystaj materiały z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji przygotowane specjalnie dla Ciebie w ramach kampanii Ja czytam!
Podręcznikowy Zestaw Inspiracji to podręczniki do różnych przedmiotów i specjalnie do nich przygotowane zestawy zadań, karty pracy, porady dla nauczycieli oraz teksty. Można je stosować na lekcji i podczas spotkań w DKE.
Wszystkie materiały łączą się z podstawą programową. Korzystanie z nich jest więc nie tylko urozmaiceniem lekcji, umożliwia też realizację założonego programu nauczania.
Jak korzystać z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji?
UWAGA! Wszystkie materiały dostępne są po zalogowaniu!
Zadania angażują uczniów do działania, co pozwala wzmocnić w nich przekonanie, że czytanie to nie tylko szkolny obowiązek, lecz także przyjemność i niezawodny sposób na zrozumienie otaczającego nas świata, innych ludzi i samych siebie. Czytanie to sprawdzony sposób na rozwój – odkrywanie swojej osobowości, poszerzanie horyzontów i budowanie opinii. Sam udział w zadaniach sprzyja nawiązywaniu i rozwijaniu relacji pomiędzy uczniami – uczestnikami dyskusji i angażującymi się we wspólne projekty, oraz pomiędzy uczniami a nauczycielem.
Spis materiałów do ścieżki Granice:
Zadanie |
Dodatki i karty pracy do zadań |
Jak rozumiemy pojęcie „granice” | Jak rozumiemy pojęcie "granice". Załącznik 2 - mapa mentalna Jak rozumiemy pojęcie "granice". Załącznik 3 - metaplan |
Misja na Marsa | Misja na Marsa. Załącznik 5 - Polecenia dla uczniów |
Ustalenie zasad dyskusji | Dodatek: Dyskusja punktowana - arkusz oceny Ustalanie zasad dyskusji. Załącznik 1. Dyskusja - rysunek |
Skąd te granice? | Skąd te granice? |
To nie jest moja sprawa | To nie jest moja sprawa |
Przekraczanie granic | Granice, kórych boję się przekroczyć. Załącznik 4 - CV bohatera |
Temat: Przekraczamy granice
Czy łatwo jest przekraczać granice swoich możliwości, swoich potencjalnych zdolności? Czy warto przekraczać takie granice?
Zagadka życia i śmierci Gabriela Fahrenheita, Gdańszczanina, który naukowo badał temperaturę i wynalazł termometr rtęciowy. Najprawdopodobniej zmarł wskutek zatrucia rtęcią. Opowieść o odkrywaniu świata, pasji nauki, dociekliwości w dążeniu do prawdy. Świetna biografia w której naukowe informacje splatają się z próbą rozwikłania tajemniczej śmierci naukowca. Druga, po Janie Heweliuszu, biografia z serii Trylogia Gdańska.
Temat: Granice poświęcenia dla przyjaciela.
Czy warto się poświęcać dla przyjaźni, czy ważna jest zasada wzajemności, po co poświęcamy się dla przyjaciół.
O Januszu Korczaku wiemy wiele i niewiele. Szczególnie dużo uwagi poświęcamy Jego ostatniej drodze i w tym świetle często określamy Jego wartość jako wychowawcy i człowieka. To trochę krzywdzące, bo na zdumiewającą postać Janusza Korczaka składa się nie tylko Jego ostatnia i ostateczna zarazem decyzja. Człowiek, którym był Janusz Korczak, a wcześniej Henryk Goldszmit, to znacznie więcej. I właśnie to "więcej" tak mnie urzekło, gdy pisałam moją powieść dla dzieci, której nadałam tytuł "Po drugiej stronie okna". Szukając klucza do postaci Starego Doktora zauważyłam, że w Jego życiu niezwykle konsekwentnie przeplata się motyw okna. "Mój dziadek był szklarzem" - pisze Korczak w Pamiętniku. - "Szkło to ciepło i światło" - dodaje. W innym miejscu zaznacza: "Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło - zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności - otwarte okno".
Temat: Czy każdy może być przyjacielem?
Czemu kogoś lubimy, co to znaczy „przyjaciel”, czy przyjaciel musi być dla nas dobry, co to znaczy być dobrym przyjacielem?
Mała dziewczynka, jak każde dziecko, szuka przyjaciela. Chciałaby zaprzyjaźnić się z miłym puchatym misiem koala, ale przypadkiem spotyka kogoś zupełnie innego – krokodyla o smutnych oczach. Zostaje jego przyjaciółką, bo on tego chce, i wydaje się, że potrzebuje pomocy. Co wyniknie z tej przyjaźni? Głównym przesłaniem książki jest ostrzeżenie: jeśli przypadkiem zaprzyjaźnisz się z krokodylem, nie czekaj, aż on się zmieni, i nie licz na to, że nauczysz go zachowywać się inaczej. Po prostu trzymaj się od niego z daleka i pozwól mu żyć tak jak chce.
Chmurka, mała Polka, nie rozumie, dlaczego musi mieszkać na Syberii. I co to znaczy, że są wysiedleńcami. Ale to nic. Ma tu przecież przyjaciela Ilię, ukochanego kota Katafieja, codzienne figle na śniegu i przesiadywanie w ciepłej obórce. Nie boi się szczurów, które odwiedzają ich izbę co noc – są takie zabawne! A wiersze, których uczy się w szkole – krasiwe i melodyjne. Chmurce – Ani ciężko zrozumieć, dlaczego babcia za nimi nie przepada i uparcie przypomina o dalekiej Polsce. Czy kiedyś tam wrócą?
„Skrzydlaci jeźdźcy” to pierwsza przeznaczona dla młodych czytelników opowieść o polskiej husarii. Ta barwna, ciekawie zilustrowana i napisana z rozmachem książka ukazuje najlepszą jazdę i jedno z bardziej niezwykłych zjawisk w historii rycerstwa. „Skrzydlaci jeźdźcy” to historia wciągająca od pierwszej strony, pełna przygód, niebezpieczeństw, dramatycznych zwrotów akcji i wygranych bitew. To lektura dla tych, którzy nie lubią się nudzić, a chcą wiedzieć więcej. To książka, dzięki której można naprawdę rozwinąć skrzydła.
Temat: Czy zwierzę może być członkiem rodziny?
Kim dla nas są nasi zwierzęcy pupile, czy są to tylko zwierzęta, czy też są już częścią naszej rodziny? Dlaczego?
Stajnia w Szuminie to niezwykłe miejsce. Tutaj kucyki i koniki każdej maści znajdą spokojną przystań i oddanych przyjaciół. Zajrzyj do Szumińskich Łąk! Do położonego wśród pięknych łąk Szumina sprowadza się nowa dziewczynka Paulina. Tęskni za swoim ukochanym kucykiem walijskim Rokim. Czy jest szansa na wykupienie Rokiego ze stadniny, w której teraz mieszka? Nowe przyjaciółki Paulinki ze stajni Szumińskie Łąki wpadają na wspaniały pomysł…
Temat: Przyjaciele czy rywale?
Co robić, kiedy twój przyjaciel zakochuje się? Co robić kiedy ty zakochasz się w tej samej osobie? Czy przyjaźń jest ważniejsza? Czy w rodzinie może się przyjaźnić?
„Dynastia Miziołków” to pamiętnik chłopca w wieku szkolnym, który pisze o swojej niezwykłej rodzinie, szkole i kolegach. Jego rodziców – nazywanych przez dzieci Mamiszonem i Papiszonem – na pewno nie można zaliczyć do „nudziarzy”. Pełna energii, ciekawa świata mama ciągle próbuje nowych rzeczy: zapisuje się na kurs medytacji, który wkrótce zamienia na ćwiczenia na siłowni, te zaś porzuca dla nauki gry na mandolinie. Przez jakiś czas wraz z ekologami manifestującym w obronie wielorybów. W końcu zostaje pisarką. Jej przeciwieństwem jest tata – zamyślony, na ogół ze stoickim spokojem znosi kolejne zwariowane pomysły żony. Miziołek ma dwie młodsze siostry: Kaszydło i Małego Potwora – dzięki nim nigdy się nie nudzi.
Chłopiec nie pomija w swoim pamiętniku przygód ze szkoły i podwórka, przeżywanych razem z kolegami Fifą i Piromanem. Opowiada o nauce, z którą całkiem nieźle sobie radzi, choć zdarza mu się dostać jedynkę. Uwagę Miziołka zaprząta zresztą nie tylko zdobywanie wiedzy, lecz także koleżanka z klasy Beata – nie dość że bardzo ładna, to jeszcze wysportowana.
Joanna Olech stworzyła pełną domowego ciepła i jednocześnie skrzącą się dowcipem historię rodziny, która mogłaby mieszkać obok nas.
Temat: Czym różni się miasto od wsi?
Czy mieszkańcy miast dobrze czują się na wsi? Jak oswoić nowe miejsce? Dlaczego dzieci często wyjeżdżają na wakacje na wieś?
„Zosia z Ulicy Kociej” to przezabawna seria o perypetiach rezolutnej Zosi i jej zwariowanej rodzinki. W trzeciej części kolejna niespodzianka: WIECZNA choroba, przez którą upragnione wakacje staną pod znakiem zapytania. Na szczęście uratuje je NCIŚ MALINOWY i dzięki temu możliwe będą: nocleg przy Gęsiej Street, spotkanie z Arusiem i Karolem Czwartym, a nawet wyjazd do Uroczyska Rusałek!
Ponuraki, drżyjcie! Zosia nie pozwoli Wam się nudzić!
POBIERZ CAŁY FILM
Temat: Czy to dobrze, że się różnimy?
Czy to dobrze, że się różnimy? Czy akceptujemy nasze różnice?
„Dynastia Miziołków” to pamiętnik chłopca w wieku szkolnym, który pisze o swojej niezwykłej rodzinie, szkole i kolegach. Jego rodziców – nazywanych przez dzieci Mamiszonem i Papiszonem – na pewno nie można zaliczyć do „nudziarzy”. Pełna energii, ciekawa świata mama ciągle próbuje nowych rzeczy: zapisuje się na kurs medytacji, który wkrótce zamienia na ćwiczenia na siłowni, te zaś porzuca dla nauki gry na mandolinie. Przez jakiś czas wraz z ekologami manifestującym w obronie wielorybów. W końcu zostaje pisarką. Jej przeciwieństwem jest tata – zamyślony, na ogół ze stoickim spokojem znosi kolejne zwariowane pomysły żony. Miziołek ma dwie młodsze siostry: Kaszydło i Małego Potwora – dzięki nim nigdy się nie nudzi.
Chłopiec nie pomija w swoim pamiętniku przygód ze szkoły i podwórka, przeżywanych razem z kolegami Fifą i Piromanem. Opowiada o nauce, z którą całkiem nieźle sobie radzi, choć zdarza mu się dostać jedynkę. Uwagę Miziołka zaprząta zresztą nie tylko zdobywanie wiedzy, lecz także koleżanka z klasy Beata – nie dość że bardzo ładna, to jeszcze wysportowana.
Joanna Olech stworzyła pełną domowego ciepła i jednocześnie skrzącą się dowcipem historię rodziny, która mogłaby mieszkać obok nas.