Zaloguj się

Ja czytam

Dyskusyjne kluby edukacyjne

Ścieżka: Bezpieczeństwo

Spotkanie 1.

Temat: Bezpieczny czy wolny?

O czym dyskusja?

Coś kosztem czegoś – albo jesteśmy bezpieczni, albo całkiem wolni, jak jest lepiej i dlaczego, przygoda vs. niebezpieczeństwo, po co ładować się w kłopoty.

Materiały do dyskusji:

  • Książka Beaty Pawlikowskiej Blondynka na Orinoko

Dwa miesiące samotnej wyprawy przez Amazonię w Ameryce Południowej. Mój plan był prosty: przedostać się po rzekach od Orinoko w Wenezueli przez Rio Negro aż do Amazonki w Brazylii. Półtora tysiąca kilometrów przez dżunglę. Czółnem, statkiem, motorówką wojskową z małpą na pokładzie i innymi przypadkowymi łodziami. Wśród tajemniczych głosów tropikalnej puszczy, przez zagubione na końcu świata wioski i nieoczekiwane zdarzenia. Wielka przygoda!

  • Film z udziałem Beaty Pawlikowskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Dziwne i niezwykłe

O czym dyskusja?

Czy wyobraźnia pomaga, czy może przeszkadzać, po co są nam straszne opowieści, czy warto znać odpowiedzi na wszystkie pytania, czy warto wierzyć w magię?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Zofii Beszczyńskiej Jajko księżyca

Mam na imię Anabella i chcę opowiedzieć co mi się niedawno zdarzyło. A były to absolutnie dziwne i niezwykłe rzeczy. Dziwne i Niezwykłe: tak właśnie. A wszystko zaczęło się od Domu Naprzeciwko.

To bardzo piękna i poruszająca opowieść o dwunastoletniej dziewczynce, wyruszającej w niepokojącą wędrówkę przez świat z pogranicza łagodnej, czarodziejskiej baśni i mrożącego krew w żyłach horroru.

– fragment recenzji dr. Grzegorza Leszczyńskiego

  • Film z udziałem Zofii Beszczyńskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Pomyślmy o przyszłości!

O czym dyskusja?

Czy jesteśmy w stanie przewidzieć niebezpieczeństwo, które nas czeka? Czy robiąc coś dziś, myślimy o tym, jaki będzie to miało skutek w przyszłości? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka Rafała Kosika: Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” 

Bezpieczeństwo ma wiele poziomów, a w dzisiejszych czasach to coś znacznie więcej niż rozglądanie się przy przejściu przez ulicę. Trzeba myśleć perspektywicznie na wiele lat wprzód, i to nie tylko o sobie, ale i o swoich bliskich, a wręcz o całej ludzkości. Takie jest przesłanie "TMK". Książka pokazuje to na przykładzie wykorzystania technologii manipulowania pogodą dla wygody współczesnego człowieka, który coraz łatwiej ulega pokusie używania technologii do rozwiązywania doraźnych problemów. Efekty tego okazują się katastrofalne po kilkudziesięciu latach. Rezultatem jest zniszczenie środowiska naturalnego i Polska roku 2060 pokazana jest jako niezdatna do życia pustynia. Jeśli dziś człowiek będzie działał rozumnie, myśląc o przyszłości, uda się nam zapewne uniknąć przedstawionej w książce "teoretycznie możliwej" katastrofy.

  • Film z udziałem Rafała Kosika wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM 

  • Tekst utworu Rahima: „Sekunda”
 Rahim, Sekunda [24,58 kB]
  • Film z udziałem Rahima wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

  • Podręcznikowy zestaw inspiracji

Drogi nauczycielu, łam schematy, zerwij z codzienną rutyną! Jak? Wykorzystaj materiały z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji przygotowane specjalnie dla Ciebie w ramach kampanii Ja czytam!

Podręcznikowy Zestaw Inspiracji to podręczniki do różnych przedmiotów i specjalnie do nich przygotowane zestawy zadań, karty pracy, porady dla nauczycieli oraz teksty. Można je stosować na lekcji i podczas spotkań w DKE.

Wszystkie materiały łączą się z podstawą programową. Korzystanie z nich jest więc nie tylko urozmaiceniem lekcji, umożliwia też realizację założonego programu nauczania.

 

Jak korzystać z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji?

  1. Wybierz zadanie z listy i pobierz jego treść.  
  2. Zapoznaj się z fragmentami podręczników przydatnymi do wykonania zadania.
  3. Jeśli tego wymaga zadanie, pobierz załączniki (karty pracy dla uczniów i materiały dodatkowe).

UWAGA! Wszystkie materiały dostępne są po zalogowaniu!

POBIERZ MATERIAŁY

Zadania angażują uczniów do działania, co pozwala wzmocnić w nich przekonanie, że czytanie to nie tylko szkolny obowiązek, lecz także przyjemność i niezawodny sposób na zrozumienie otaczającego nas świata, innych ludzi i samych siebie. Czytanie to sprawdzony sposób na rozwój – odkrywanie swojej osobowości, poszerzanie horyzontów i budowanie opinii. Sam udział w zadaniach sprzyja nawiązywaniu i rozwijaniu relacji pomiędzy uczniami – uczestnikami dyskusji i angażującymi się we wspólne projekty, oraz pomiędzy uczniami a nauczycielem.

Spotkanie 4.

Temat: Czy jesteśmy szczęśliwi?

O czym dyskusja?

Czym jest istnienie? Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego życia? Czego nam brakuje? Co powinniśmy zrobić by być szczęśliwym? Czy wynalazki XXI wieku pomagają nam w tym, czy też nie?

Materiały do dyskusji:

  • Wiersz „Nieważkość” z tomiku „Taniec z ziemią” Józefa Barana

Tomik wierszy znanego krakowskiego poety, zawierający w większości nowe, niepublikowane w książkach wiersze, powstałe w latach 2001-2006, który to okres ze względu na chorobę poety okazał się dla jego życia i twórczości momentem przełomowym.

Ścieżka: Przyjaźń

Spotkanie 1.

Temat: Można być szczęśliwym w samotności?

O czym dyskusja?

Kto wybiera samotność, nigdy nie jest sam – czy przyjaźń to lek na samotność, czy w ogóle trzeba szukać leku na samotność, jaka jest rola przyjaźni w życiu?

Materiały do dyskusji:

  • Książka pt. ORO

Marcel A. Marcel (Olga Sawicka i Dana Łukasińska)

Kto wybiera samotność, nigdy nie jest sam. Tak działa tego rodzaju magia, która obywa się bez magii. Pojawia się dokładnie wtedy, gdy jest potrzebna.  I zostaje jeszcze długo po tym, kiedy skończysz czytać tę książkę.  Jest jak odbicie w lustrze, które zaczyna żyć własnym życiem. Stań mu naprzeciw!

  • Film z udziałem Olgi Sawickiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Nie naruszaj moich granic!

O czym dyskusja?

Własne granice, granice tolerancji, granice prywatności, komunikowanie (o własnych granicach, np. prywatności).

Materiały do dyskusji:

  • Książka Barbary Ciwoniuk Musisz to komuś powiedzieć

Choć wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazywały, że to będzie nudne lato, już pierwsze dni wakacji dostarczą Milenie niezwykłych wrażeń. Za sprawą matki w ich domu zjawi się tajemniczy chłopak „po przejściach”, którego obecność zburzy spokój nastolatki. Choć Kama, nieco zwariowana przyjaciółka, niejednokrotnie ją zawiedzie, a Paweł – dotychczasowy obiekt zainteresowania Mileny, okaże się niewart jej westchnień, upalne lato w pięknych plenerach Suwalszczyzny przyniesie dziewczynie wiele nowych doświadczeń. 

  • Film z udziałem Barbary Ciwoniuk wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat: Czy każdy potrzebuje przyjaciół?

O czym dyskusja?

Jaką rolę w naszym życiu odgrywa przyjaźń? Jakie wartości niesie ze sobą przyjaźń? 

Materiały do dyskusji:

Trójka przyjaciół jedzie na ferie, w miejsce oderwane od cywilizacji, gdzie wobec warunków pogodowych (zerwanie łączności ze światem zewnętrznym) są zdani na siebie. Dodatkowo muszą zadbać o znacznie mniej rozgarniętych uczestników wycieczki. Następuje rozłam w trójce przyjaciół - Nika, niezrozumiana przez Felixa i Neta, daje się wciągnąć w niebezpieczną grę prowadzoną przez właścicielki pensjonatu. To, co z pozoru wydaje się zwykłym konfliktem pomiędzy nastolatkami, którzy chcą się po prostu dobrze bawić podczas ferii, zamienia się w horror, w którym zagrożone jest życie Niki. Zamiast ratować siebie (bo mają taką możliwość), Felix i Net decydują się podjąć poważne ryzyko, aby uratować przyjaciółkę, choć wcześniej ostrzegali ją o niebezpieczeństwie. Mimo różnych konfliktów, które się zwykle pojawiają pomiędzy ludźmi, w prawdziwej przyjaźni chodzi o to, że zawsze możemy na sobie polegać.

  • Film z udziałem Rafała Kosika wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

  • Utwór Rahima „Habitat”
 Rahim, Habitat [25,17 kB]
  • Film z udziałem Rahima wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 4.

Temat: Czym jest ojcowizna? 

O czym dyskusja?

Czy można tak kochać swoją ziemię, żeby z nią zrosnąć? Czy można przyjaźnić się z przyrodą, porą roku, porami życia? Dlaczego mieszkańcy wsi z naszych opowiadań wtopili się w przyrodę?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Andrzeja Muszyńskiego „Miedza”. Opowiadanie „Cep” 

Andrzej Muszyński to nowy głos w polskiej prozie. Jego debiutancki zbiór opowiadań Miedza to przejmująca i wyrafinowana literacko opowieść o prowincji Polski i życiu na pograniczu. To rzecz o świecie, który ginie — bo nie nadąża za pędem nowoczesności i nie umie zrezygnować ze swoich wartości. Ten świat właśnie Andrzeja Muszyńskiego wybrał na swojego kronikarza i poetę.

Ścieżka: Granice

Spotkanie 1.

Temat: Pokonywanie własnych granic

O czym dyskusja?

Czy w życiu lepiej jest iść wyznaczoną ścieżką czy poznać nieznane? Czy pokonywanie własnych granic sprzyja poznaniu samego siebie?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Beaty Pawlikowskiej Blondynka na Orinoko

Dwa miesiące samotnej wyprawy przez Amazonię w Ameryce Południowej. Mój plan był prosty: przedostać się po rzekach od Orinoko w Wenezueli przez Rio Negro aż do Amazonki w Brazylii. Półtora tysiąca kilometrów przez dżunglę. Czółnem, statkiem, motorówką wojskową z małpą na pokładzie i innymi przypadkowymi łodziami. Wśród tajemniczych głosów tropikalnej puszczy, przez zagubione na końcu świata wioski i nieoczekiwane zdarzenia. Wielka przygoda!

  • Film z udziałem Beaty Pawlikowskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat:  Czy warto ryzykować dla innych?

O czym dyskusja?

Lekarze bez granic (ale jakich?), akcje społeczne i charytatywne, zwyczajny bohater, wrażliwość na to, co się dzieje dookoła, czy pomaganie jest łatwe, czy warto pomagać innym?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Krzysztofa Ziemca Warto być dobrym”

Książka przeczy powszechnemu przekonaniu, że w wokół nas mamy coraz mniej osób skłonnych do poświęceń. Krzysztofowi Ziemcowi udało się zgromadzić grupę rozmówców, którzy konsekwentnie udowadniają, że dobro staje się wielką siłą, zmieniającą każdego człowieka.

Spotkanie 3.

Temat: Nasze wybory, nasze granice

O czym dyskusja?

Czy podejmujemy decyzje starając się nie przekraczać granic naszych możliwości czy sięgamy wyżej? Czy warto przekraczać granice samych siebie dążąc do celu?

Materiały do dyskusji:

  • Utwór „Pompuj, pompuj” Rahima
 Rahim, Pompuj, pompuj [26,27 kB]
  • Film z udziałem Rahima wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

 

  • Podręcznikowy zestaw inspiracji

Drogi nauczycielu, łam schematy, zerwij z codzienną rutyną! Jak? Wykorzystaj materiały z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji przygotowane specjalnie dla Ciebie w ramach kampanii Ja czytam!

Podręcznikowy Zestaw Inspiracji to podręczniki do różnych przedmiotów i specjalnie do nich przygotowane zestawy zadań, karty pracy, porady dla nauczycieli oraz teksty. Można je stosować na lekcji i podczas spotkań w DKE.

Wszystkie materiały łączą się z podstawą programową. Korzystanie z nich jest więc nie tylko urozmaiceniem lekcji, umożliwia też realizację założonego programu nauczania.

 

Jak korzystać z Podręcznikowego Zestawu Inspiracji?

  1. Wybierz zadanie z listy i pobierz jego treść.  
  2. Zapoznaj się z fragmentami podręczników przydatnymi do wykonania zadania.
  3. Jeśli tego wymaga zadanie, pobierz załączniki (karty pracy dla uczniów i materiały dodatkowe).

UWAGA! Wszystkie materiały dostępne są po zalogowaniu!

POBIERZ ZADANIA I KARTY PRACY 

Zadania angażują uczniów do działania, co pozwala wzmocnić w nich przekonanie, że czytanie to nie tylko szkolny obowiązek, lecz także przyjemność i niezawodny sposób na zrozumienie otaczającego nas świata, innych ludzi i samych siebie. Czytanie to sprawdzony sposób na rozwój – odkrywanie swojej osobowości, poszerzanie horyzontów i budowanie opinii. Sam udział w zadaniach sprzyja nawiązywaniu i rozwijaniu relacji pomiędzy uczniami – uczestnikami dyskusji i angażującymi się we wspólne projekty, oraz pomiędzy uczniami a nauczycielem.

Spis materiałów do ścieżki Bezpieczeństwo:

Zadania
Dodatki i karty pracy do zadań
Granice i przekraczanie granic - mamy pojęcie Granice i przekraczanie granic. Załącznik 2 - Karta pracy
Czy media kłamią Czy media kłamią. Załącznik 3 - Karta pracy
Przekroczyć własną niemoc Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 4 - Tekst 1.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 5 - Tekst 2.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 6 - Tekst 3.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 7 - Tekst 4.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 8 - Punktacja dyskusji.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 9 - Słownictwo do dyskusji.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 10 - Argumenty do dyskusji.
Przekroczyć własną niemoc. Załącznik 11 - Pytania pomocnicze

Spotkanie 4.

Temat: Co to jest państwo i przynależność państwowa?

O czym dyskusja?

Czy Polakiem jesteś mieszkając tylko w Polsce, czy też w innym kraju? Jakie są relacje między Polakami a Ukraińcami? Czy wydarzenia historyczne mają w dzisiejszych czasach wpływ na stosunki polsko-ukraińskie? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka Ziemowita Szczerka „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian” 

„Przyjdzie Mordor i nas zje” Ziemowita Szczerka to opowieść o polskich „plecakowcach” wyjeżdżających na Wschód w poszukiwaniu „hardkoru” i przygody. Głównym celem ich wędrówek jest Ukraina, którą przemierzają pociągami, rozklekotanymi autobusami i marszrutkami, magazynując historie, które sprzedają następnie – po odpowiednim „podrasowaniu” – żądnym podobnych treści rodakom.

Przyjdzie Mordor i nas zje jest narracją o odrzuceniu i fascynacji, o potrzebie ekstensyfikacji w osobie Innego tego, czego próbujemy nie zauważać u nas samych. Przedstawia jednocześnie Ukrainę jako przestrzeń wypartego w – świadomie prozachodniej – mentalności Polaków.

Przy tym wszystkim jednak, utwór da się rozpatrywać także jako apologia polskiej ruchliwości i ciekawości świata, którą we współczesnej Europie Środkowowschodniej uznać można za coś wyjątkowego.

 

Spotkanie 5.

Temat: Świat w czerni i bieli

O czym dyskusja?

Czy rzeczy są jednoznaczne, czy też nie? Czy widzimy tylko czerń i biel, czy też widzimy różne odcienie szarości? Co dodaje nam sił a a co nam je odbiera?

Materiały do dyskusji:

  • Wiersz „Siła i słodycz” z tomiku „Zapisane” Julii Hartwig

„Zapisane", ostatni tomik poezji Julii Hartwig, ukazał się drukiem w roku 92. urodzin autorki. Przynosi refleksyjne strofy o przemijaniu - ujęte w białych wierszach czy drobnych prozach poetyckich zapisy ulotnych wspomnień, choć i chwil nie tak dawno minionych. Pióro poetki staje się tu wsparciem dla nie zawsze doskonałej ludzkiej pamięci. Zaczerniając papier, uwieczniła na nim upływający czas, zaklinając go w krystalicznie czystej poezji.

Ścieżka: Różnice

Spotkanie 1.

Temat: Wszyscy się różnimy!

O czym dyskusja?

Czy różnice między ludźmi wyłącznie ich od siebie oddalają, czy mogą być tym, co ich łączy? Czy każdy różni się od innych?

Materiały do dyskusji:

  • Książka pt. ORO

Marcel A. Marcel (Olga Sawicka i Dana Łukasińska)

Kto wybiera samotność, nigdy nie jest sam. Tak działa tego rodzaju magia, która obywa się bez magii. Pojawia się dokładnie wtedy, gdy jest potrzebna.  I zostaje jeszcze długo po tym, kiedy skończysz czytać tę książkę.  Jest jak odbicie w lustrze, które zaczyna żyć własnym życiem. Stań mu naprzeciw!

  • Film z udziałem Olgi Sawickiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 2.

Temat: Tolerancja a akceptacja

O czym dyskusja?

Czy to, co inne, musi być od razu gorsze? Czy potrafimy tolerować różnice między nami? 

Materiały do dyskusji:

  • Książka Magdaleny Kozłowskiej „Zupa z jeża"

Magia, miłość i zdrada. Piękna, a zarazem okrutna opowieść. Jaelle to 13-letnia cygańska dziewczyna, która ucieka wraz z rodziną z ich płonącego domu. Istnieją podejrzenia, że dom został podpalony przez niechętnych Cyganom sąsiadów. W pożarze ginie babcia Jaelle i rozpoczyna się tradycyjne czuwanie Romów przy zmarłej. Podczas trwającego trzy dni obrzędu, dziewczyna wspomina historię, jaką opowiedziała jej seniorka rodu w dniu, gdy Jaelle oficjalnie stała się kobietą. W małej Romce budzi się pragnienie zemsty na podpalaczach. Starszyzna ostrzega dziewczynę przed niebezpieczeństwem takiego działania, ale decyzja po raz pierwszy w życiu leży tylko i wyłącznie po stronie trzynastolatki. "Zupa z jeża" to widziana oczami kobiet historia rodziny Cyganów, w której niewiasty zostały obdarzone niezwykłą mocą. Prowadzi czytelnika przez wydarzenia kluczowe w historii romskiej oraz przybliża kulturę, która rozwija się na naszych oczach, ale jest przez Polaków niezauważana i nierozumiana.

  • Film z udziałem Magdaleny Kozłowskiej wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 3.

Temat:  Różni? Niekoniecznie!

O czym dyskusja?

Różne narodowości, różne doświadczenia, różne podejścia do tych samym wyzwań.

Materiały do dyskusji:

Zrób sobie raj jest opowieścią o tym, co zafascynowało autora w czeskiej kulturze. W kulturze radości smutku. Śmiech jest tu pokazany jako maska tragicznej bezradności. Reportera Szczygła najbardziej fascynują Czesi, którzy nie wierzą w Boga. „Jak się państwu żyje bez Boga?” – to pytanie, czasem wyrażone wprost, a czasem ukryte, jest refrenem tej książki, łączącej osobisty pamiętnik z esejem, felietonem i reportażem.
„Jeśli to nie jest zmyślone, to mogło zdarzyć się tylko w Czechach” – pisze Mariusz Szczygieł. Zrób sobie rajmoże być też czytany jako kolekcja takich przypadków.

  • Film z udziałem Mariusza Szczygła wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

  • Utwór „Sorry” Pokahontaz
 Pokahontaz, Sorry [27,73 kB]
  • Film z udziałem Rahima wprowadzający do dyskusji

POBIERZ CAŁY FILM

Spotkanie 4.

Temat: Co to jest emigracja? 

O czym dyskusja?

Dlaczego emigrujemy? Kim jest emigrant? Jak czuje się emigrant na obczyźnie? Jak jest traktowany przez lokalną społeczność? Czy kultura, w której został wychowany ma znaczenie w asymilacji w nowym kraju? Czy łatwo jest być emigrantem?

Materiały do dyskusji:

  • Książka „Samotność Portugalczyka” Izy Klementowskiej

Kto rządził w domu António de Oliveiry Salazara? Dlaczego João Soares został tylko w piżamie? Co słychać wewnątrz fortu w Caxias? Kogo Eryk zabiera ze sobą do Angoli? Dlaczego Kinkas spędzał całe dnie na cmentarzu, a dom Rui przypominał pomnik? Losy Portugalczyków to tylko pretekst, by się przyjrzeć świadomemu lub nie, chcianemu lub nie, warunkowemu lub nie odosobnieniu. To nie Portugalia pięknych wybrzeży i fado, lecz Portugalia podsłuchów, cieni na ścianie, niepewności i niespełnionych obietnic. To Portugalia okrojona z terytorium i odarta z dumy.

Spotkanie 5.

Temat: Czy różnią nas tylko upodobania?

O czym dyskusja?

Czy każdemu z nas będzie się podobało to samo? Czy to dobrze, że mamy różne gusta i potrzeby?

Materiały do dyskusji:

  • Książka Marcina Wichy „Jak przestałem kochać design”

Zmarnowałem dzieciństwo i młodość. Nie słuchałem Stonesów ani Depeche Mode. Moimi rockmanami byli graficy. Do domu architekta, Piotra Wichy, nie mają wstępu kapcie, pufy ani meblościanki. Po podłodze stukają drewniaki, zdobyte cudem odrzuty z eksportu. Plakaty Świerzego, klocki Lego, deska kreślarska ojca i rubryka „Wybraliśmy dla Ciebie” w piśmie „Ty i Ja” to pilnie strzeżone przyczółki w wojnie z peerelowską brzydotą. Potem syn architekta zostaje projektantem. W kraju zmienia się system. Wróg jednak pozostaje ten sam, jest tylko bardziej krzykliwy. „Nasze logoski są za małe!” - denerwują się klienci. W mediach emocje wypierają fakty, a rozmowy o kolorach wciąż przyprawiają grafików o zawał serca... „Zakochaj się w designie” – zachęcają ekrany w warszawskich tramwajach. Starannie zaprojektowane wnętrza dyscyplinują gości skuteczniej niż ochrona przy wejściu. Ktoś kiedyś mówił, że design miał zmieniać świat na lepsze?
Te krótkie, finezyjne teksty są jak obrazki z kalejdoskopu – przegląda się w nich estetyczne oblicze Polski ostatnich czterdziestu lat. Łączą je poczucie humoru, erudycja i literacki talent autora. Marcin Wicha pokazuje, że design nie jest tak niewinny, jak by się mogło zdawać. Ale że choć w projektowaniu zdarzają się groteskowe sytuacje, nie przestaje ono być fantastycznym zajęciem.

Ścieżka: Zmiana/Przemiana

Spotkanie 1.

Temat: Jak postrzegamy świat? 

O czym dyskusja?

Czy możemy się czegoś nauczyć od ludzi chorych, niepełnosprawnych? Co taka nauka wniesie do naszego życia? Co my możemy dać innym? Co taka pomoc może nam dać?

Materiały do dyskusji:

  • Wiersz „Gdy wyczerpią się nam kubki smakowe” z tomiku „Taniec z ziemią” Józefa Barana

Tomik wierszy znanego krakowskiego poety, zawierający w większości nowe, niepublikowane w książkach wiersze, powstałe w latach 2001-2006, który to okres ze względu na chorobę poety okazał się dla jego życia i twórczości momentem przełomowym.

Spotkanie 2.

Temat: Czy wszyscy chcemy tego samego?

O czym rozmowa?

Co oznacza być ambitnym? Dlaczego współczesny człowiek za wszelką cenę chce być sławny, bogaty i młody? Dlaczego chcemy być podobni do innych i kroczyć podobnymi ścieżkami? 

Materiały do dyskusji:

  • Wiersz „Ile straconych dni” z tomiku „Zapisane” Julii Hartwig

„Zapisane", ostatni tomik poezji Julii Hartwig, ukazał się drukiem w roku 92. urodzin autorki. Przynosi refleksyjne strofy o przemijaniu - ujęte w białych wierszach czy drobnych prozach poetyckich zapisy ulotnych wspomnień, choć i chwil nie tak dawno minionych. Pióro poetki staje się tu wsparciem dla nie zawsze doskonałej ludzkiej pamięci. Zaczerniając papier, uwieczniła na nim upływający czas, zaklinając go w krystalicznie czystej poezji.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj ×